Maestro

                          


Bradley Cooperin ohjaama elämäkerrallinen elokuva kapellimestari Leonard Bernsteinista ja hänen vaimostaan Felicia Montealegresta, joka sai ensi-iltansa Netflixissä 20.12.2023. Kovasti innostunutta kuhinaa kohdannut elokuva on pääosanäyttelijöiden taidonnäyte, joka jää kuitenkin kokonaisuudeltaan sekavaksi. 


Ohjaus: Bradley Cooper

Käsikirjoitus: Bradley Cooper, Josh Singer

Näyttelijät: Bradley Cooper, Carey Mulligan 

Lajityyppi: elämäkerta/draama

Kesto: 2 t 11 min


Odotukseni olivat hyvin korkealla ’Maestron’ kohdalla, sillä kyseessä on Bradley Cooperin toinen ohjaustyö hienon ’A Star is Born’ -elokuvadebyytin (2018) jälkeen. Kumpaakin elokuvaa yhdistää musiikin lisäksi kahden taiteilijan haastava rakkaussuhde, joten Cooperin voi todeta löytäneen oman tyylinsä ja kiinnostuksen kohteensa.

Leonard Bernstein, yhdysvaltalainen kapellimestari ja säveltäjä, oli yksi alansa maineikkaimmista tekijöistä 1900-luvulla. ’Maestro’ kertoo Bernsteinin uran kehityksestä, avioliitosta ja perhe-elämästä näyttelijä Felicia Montealegren kanssa ja piilossa pidetystä homoudesta. Elokuvassa nähdään kohtauksia Bernsteinista opettamassa, säveltämässä ja johtamassa orkesteria. Suurin huomio kohdistuu kuitenkin maestron eli mestarin henkilökohtaisen elämän ristiriitoihin, sillä vaikka hän mitä ilmeisemmin rakasti vaimoaan Feliciaan tämän kuolemaan saakka, olivat salasuhteet lukuisiin miehiin avioliittoa ja perhettä hajottava asia. Bernstein koki haastavana ja itsetuntoa nakertavana myös ristiriidan klassisen ja Broadway -musiikin välillä, sillä vaikka ensin mainittu on yleisesti vakavammin otettava genre kuin musiikkiteatteri, tunnetaan Bernstein paremmin juurikin jälkimmäisestä tuotannosta ja etenkin musikaalista ’West Side Story’.



Bradley Cooper, joka tunnetaan vielä paremmin näyttelijänä, on nähty monenlaisissa rooleissa kuten elokuvissa ’Kauhea kankkunen’ jatko-osineen, ’Unelmien pelikirja’ ja ’American Sniper’. Hän on omien sanojensa mukaan on ollut aina ennemminkin elokuvantekijä kuin pelkkä näyttelijä. Cooperilla on tarkka visio elokuvien tekoprosessiin liittyen ja odotan tulevaisuudessa näkeväni lisää hänen teoksiaan, sillä Cooper on vielä selvästi oppipoikavaiheessa. 

’Maestro’ on täynnä yliyrittämistä ja siihen on ympätty liikaa kaikkea: eri kuvasuhteita, mustavalko -ja värikuvaa, dokumentaarisuutta ja musikaalia muutaman mainitakseni. Elokuvasta jäi jopa opiskelijatyön tuntu eikä kukaan ole vaivautunut ohjaamaan Cooperia takaisin selkeämmille urille vaikka hän on saanut neuvoja kahdelta huippuelokuvantekijältä Steven Spielbergiltä ja Martin Scorsecelta, jotka ovat ’Maestron’ tuottajia. 

Elokuva koostuu yksittäisistä kohtauksista ja ikään kuin välähdyksistä Bernsteinin elämästä, jolloin kokonaisuus jää kollaasin tasolle ja tarina sirpaleiseksi. Jäin eritoten kaipaamaan syvällisempää hahmojen käsittelyä ja Bernsteinin uraan pureutumista. Nyt pääpaino on hänen henkilökohtaisessa elämässään ja varsinkin miesseikkailuissa. Cooper kun pääsi käsiksi esimerkiksi Bernsteinin kirjeisiin ja muuhun yksityiseen materiaaliin niin voisi olettaa, että maestrosta olisi saatu rakennettua moniulotteisempi kuva. Toki miehen monet puolet tulevat esille, mutta olisin suonut musiikin olevan pääroolissa. Musiikkikohtauksia on nimittäin harmillisen vähän ja Bernsteinin uran huipputyö ’West Side Story’ mainitaan vain sivulauseessa. 

’Maestro’ lepää Carey Mulliganin loistokkuuden  varassa. Bradley Cooper vakuuttaa Bernsteinina ja näyttää hämmästyttävän samalta, mutta erikoista kyllä hän jää Mulliganin tulkitseman Felician varjoon. Feliciasta löytyy kuplivuutta, herkkyyttä, tarmoa, viisautta ja raivoa. Mulligan valaisee valkokankaan joka kohtauksessa missä on mukana ja kamera suorastaan rakastaa häntä. Cooper osaa selvästi antaa vastanäyttelijöilleen tilaa loistaa kuten upealle Lady Gagalle ja nyt Mulliganille eli siitä hänelle pisteet.



Elokuvan kuvaus on nautinnollista katsottavaa ja maskeeraustiimi on tehnyt huikeaa työtä, kenties jopa Oscarin arvoisesti. Visuaalisesti ’Maestro’ onnistuu vakuuttamaan vaikka erilaisia tehokeinoja on käytetty liiankin kanssa. Suomessa elokuvaa ei ole ainakaan vielä mahdollista nähdä muualla kuin kotisohvalta käsin Netflixin välityksellä, joten katselukokemus ei todennäköisesti pääse täysin oikeuksiinsa television ruudulta nähtynä. 

’Maestro’ on itselleni pettymys ja vaisu kokemus tarinallisesti, jota ei tarvinne katsoa uudelleen, mutta elokuva antaa silti lupauksen Cooperin ohjaajanuran hienoista mahdollisuuksista. Näytteleminen on upealla tasolla ja palkintoja saattaa tulla alkuvuoden gaaloissa kummallekin pääosanäyttelijälle. Ristiriitainen kokemus ristiriitojen kalvamasta miehestä. 


                                   ⭐️⭐️⭐️

          Kuvat ja tiedot: imdb.com ja wikipedia.org

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Myrskyluodon Maija (2024)

Harold Fryn toiveikas taival

Sarjasuositus: Blue Lights -Belfastin poliisit